tiistai 30. kesäkuuta 2015

Vauvatarvikkeiden hankinta osa 1

Olennaisesti lapsen saamiseen liittyy vauva-/lastentarvikkeiden hankinta. Varmasti suurinta osaa ilman tarvikkeita pärjää, mutta kyllähän ne helpottavat vauva-arkea. Onneksi meillä näitä tarvikkeita on jo kivasti, sillä esikoinen on vajaa 3-vuotias, ja melkein kaikki hänen aikaiset ovat tallessa. Tosin olen laittanut sellaisia tarvikkeita kiertoon, jotka olivat huonoja tai muuten vaan ei niin käytännöllisiä. Nyt kakkosen kohdalle tietää paremmin, mitä tarvitsee ja millaisia ominaisuuksia näiltä tarvikkeilta vaatii. Tässäkin käytäntö opettaa parhaiten ja tietysti se, millaista arkea elää. Siinä missä muut pitävät jotakin tärkeänä niin toiset eivät tätä tarvitsekaan. Myös lapset ovat erilaisia ja tästäkin johtuen toiset tarvikkeet voivat olla hyödyttömiä.

Lastenvaunut/-rattaat, ne tärkeimmät


Yksi iso ja tärkein hankinta on lastenvaunut/-rattaat. Ilman näitä en tulisi toimeen, koska ne ovat päivittäisessä käytössä useaan otteeseen. Ehkä ensimmäisen lapsen kohdalla olisin ihan pakolla pärjännyt kantoliinalla, mutta rattaat ovat hyvin tärkeä osa arkeamme. Perheeseemme kuuluu sekarotuinen 10-vuotias koira ja kotiin jäädessä sen lenkitys on yhä enemmän vastuullani. Esikoiseni ei luonnollisesti vielä jaksa kävellä pitkiä matkoja, joten usean kilometrin pituiseen lenkkiin meillä menisi tyyliin koko päivä. Hoidan myös välillä kauppa-asiat vaunuilla/rattailla. Odotan vaunuilta/rattailta paljon eli niiden täytyy rullata hyvin ja olla tarpeisiimme sopivat.

Emmaljunga City Cross (runko CC AIR, väri brown check),
tähän kuosiin löytyy yhteen sopiva hoitolaukku ja beige
(oranssilla yksityiskohdilla) oleva duopussi. Lisävarusteena
myös valkoinen Dooky-vaunuverho
Tällä hetkellä meillä on Emmaljungan City Cross yhdistelmävaunut, jotka hommasin esikoisen ollessa noin vuoden ikäinen. Ensimmäiset yhdistelmävaunut olivat Brio Kombi Combactit, jotka eivät niin hyvin toimineet meidän käytössämme. Ne olivat tosin jämäkät ajatellen yhdessä lapsen ja koiran kanssa ulkoilua, mutta minun makuuni liian painavat nostaa autoon, ja jousitus jäykähkö. Nykyisten CC:n ratasosa eli istuinosa on vuodelta 2010 (väri brown check), ja runko oli vuodelta 2009. Vastikään bongasin pitkän etsinnän jälkeen huuto.netistä kuukauden käytössä olleen (vuosimallia 2015) CC:n rungon AIRina eli ilmakumirenkailla. Tätä runkoa liikkuu vielä todella vähän ja uutena ei saa hankittua pelkkää runkoa vaan pitää ostaa rattaat kokonaan. Tuota edeltävä 2009 vuoden runko oli ilmakennorenkailla. Renkaat olivat kivenpainaumilla ja hyvin kuluneet (= kovassa käytössä). Tämän rungon sain kuitenkin myytyä eteenpäin. Kokeillessani eri rattaita olen päätynyt, että ilmakumirenkaat ovat meidän käytössämme parhaat ja rullaavat kevyimmin.

Emmaljunga Citykoppa supreme
Aiemmin jo joulukuussa huusin huuto.netistä citykoppa supremen (väri limited editation Sherwood) vauva-aikaa ajatellen. Lisäksi jo aimmin hankittu Emmaljungan CC runkoon sopiva seisomalauta toimii lisävarusteena, jossa esikoinen voi matkustaa lyhyempiä matkoja, esimerkiksi lähileikkipuistoon. Toki ei-lumiseen aikaan hän voi myös pyöräillä. Uskon, että tämä Emmaljungan vaunuyhdistelmä lisävarusteineen toimii meillä keveydeltään ja käytännöllisyydeltään. Kun citykoppa reilun puolen vuoden käytön jälkeen vaihtuu ratasosaan, niin käyttöön tulee talvisaikaan Emmaljungan beige duopussi, jonne vauvan saa nukkumaan lämpimään.

Uusina lisävarusteena olen hankkinut yhdistelmävaunun väreihin natsaavan ihastuttavan käsintehdyn beige/ruskea/harmaa pöllökuosisen (oranssit yksityiskohdat) vaunuverhon ja sadesuojan pussukan (decoree), joka on vielä matkalla kotiin. Minulla on myös valkoinen Dooky-vaunuverho esikoisen ajoilta. Sadesuojana Emmaljungiin en kuitenkaan käytä Emmaljungan omaa sadesuojaa vaan Brion sadesuojaa. Se istuu sekä citykoppaan että ratasosaan paremmin ja on napakampi kuin Emmaljungan valtava sadesuoja, jonne tuuli pääsee sisälle.

Taaperolle ja vastasyntyneelle
Vaunuhulluna tämä Emmaljungan paketti ei ole ainut. Lisäksi meillä on viime syksynä jo valmiiksi hankitut Phil & Teds Navigator 2 -rattaat (väri musta), joihin saa paikat kahdelle lapselle. Näitä on tarkoitus käyttää kaupungilla, matkoilla ja pitkillä lenkeillä, jotta esikoisen ei tarvitse seisoa useita kilometrejä seisomalaudalla. Nämä rattaat ovat ihan äärettömän hyvin palvelleet jo yhdellä lapsella lenkkikäytössä ja kaupungilla. Farmariauton takakontissa ne eivät vie paljon tilaa, sillä koira ja muut tavarat mahtuvat auton takaosaan. Nämä rattaat ovat hyvin muunneltavissa kahdelle ja ovat kevyet työntää ilmakumirenkaiden ja kolmirenkaisuuden vuoksi. Lisäksi kokonsa puolesta niillä pääsee ahtaistakin paikoissa ja on hyvä matkustaa esimerkiksi paikallisella bussilla. Nämä rattaat olen myös ostanut käytettynä. Lisävarusteeksi hankin vauvalle vielä kantokassin, jossa hän voi nukkua esikoisen "alla" esikoisen istuttua toisessa istuimessa "päällä". Näin käytettynä vaunun takaosa jää paljaaksi, jossa voi käyttää sisaristuimen mukana tullutta uv-suojaa tai talvisaikaan ostamaani Färg & Form Folm - mustaa vaunuverhoa Kun esikoinen ei enää tarvitse rataskyytiä niin rattaat toimivat taas yhdellä eli pelkästään kakkosella. Käyttöaika on siis pitkä.

Rattaat edestä, kun vastasyntynyt kyydissä
Rattaat, kun taapero takana tai edessä,
toimii pienemmällä pehmeän kantokopan
käytön jälkeen




Kuva rattaiden muunneltavuudesta yhdellä ja kahdelle lapselle (Phil & Teds Navigator 2)


















Lisäksi tilasin uuden Babymel Big Slouchy -hoitolaukun Tweed Greyn värisenä. Hoitolaukussa on thermo-lämpöpussukka (pitää sisällön lämpimänä kaksi tuntia) ja laukun kuosiin sopiva hoitoalusta. Laukun voi kiinnittää kätevästi vaunujen työntöaisaan tai säätää olalle sopivaksi. Kuosi sopii miehellekin kannettavaksi ja oli ainakin oman mieheni mieleen. Myöhemmin laukku toimii perusolkalaukkunakin.




Turvakaukalo


Phil & Tedseihin olen myös ostanut lisävarusteeksi adapterit Maxi-Cosi Capriofix -turvakaukaloa varten. Esikoisen aikaan totesin, että miten näppärä on saada turvakaukalo suoraan rattaisiin kiinni varsinkin yksin liikkuessa -> ei tarvitse kantaa painavaa turvakaukaloa, eikä tarvitse nostella ja herättää huonosti nukkuvaa lasta. Ensimmäisinä matkarattaina käytin esikoisen aikaan Brio Singejä, koska näihin sai Brio Primo -turvakaukalon kiinni. Nämä rattaat olivat kutakuinkin näppärät ja varsinkin rataskori oli tilava shoppailtaessa. Myin nämä rattaat kuitenkin vajaan vuoden käytön jälkeen, koska niille ei ollut niin paljon käyttöä. Brio Primo -turvakaukalo oli siskoltani lainassa, mutta jotenkin en pitänyt siitä lapsen liian pystyasennon vuoksi. Nyt siis olen hankkinut käytettynä tuon Maxi-Cosi Capriofixin sen "keveyden" vuoksi. Lisäksi tähän tulee kaukalopussi talven pakkasia varten, eikä näin ollen vauvalle tarvitse välttämättä pukea niin paljon päälle. Saas nähdä miten toimivia paketteja näistä kehkeytyy tosipaikan tullen.

Maxi-Cosi Capriofix-turvakaukalo (telakka ei kuvassa)
Maxi-Cosin kaukalopussi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti